Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Steinhart, Camilla

Tisk


Charakteristika: Tanečnice, pedagožka a choreografka

Text
Literatura

Steinhart, Camilla, tanečnice, pedagožka a choreografka.
 
První známé působiště Camilly Steinhart bylo v divadle v Opavě (byla zde údajně baletní mistryní). Odtud přešla zřejmě v roce 1932 do Prahy (ucházela se o angažmá v Novém německém divadle). Od roku 1934 měla v Praze soukromou taneční školu v dnešní Opletalově ulici. Jezdila se vzdělávat do Rakouska, kde byla podle údajů v tisku žačkou Grete Wiesenthal a Haralda Kreutzberga. S Novým německým divadlem spolupracovala od roku 1935, z dochovaných pramenů není jasné, odkdy byla v angažmá. Od září 1937 zastávala místo baletní mistryně. Tančila hlavní role v baletech Die Puppenfee a Der Laierkasten (uvedeno 10. 6. 1937 ve prospěch prázdninového fondu). Nejvýznamnější rolí byla princezna v Die Geschichte von Soldaten Igora Stravinského v režii Renata Morda (společný večer s Büchnerovou hrou Wozzeck, premiéra 7. 12. 1935). Podle svědectví kritiky Steinhart v této inscenaci vynikla, přestože byla jedinou tanečnicí mezi činoherci. Jako choreografka dostala v divadle zajímavou  příležitost při novém nastudování opery Christopha Willibalda Glucka Orfeus a Eurydika (premiéra 16. 1. 1937), které bylo v dobovém duchu pojato s velkým podílem pohybové a taneční složky. Patrně její poslední prací v divadle byla choreografie tanců v Shakespearově Die Sommernachtstraum na hudbu Felixe Mendelsohna-Bartholdyho (Valdštejnská zahrada, 19. 6. 1938, režie R. Mordo). Vedle aktivit v divadle vystupovala Camilla Steinhart na sólových večerech, podle kritik patřila k nejvyspělejším tanečnicím české scény. Vynikala jistou technikou, citlivou muzikálností, výrazovou čistotou projevu, který přes svou vážnost nesklouzával k patosu. Kostýmy pro některá její vystoupení vytvořil výtvarník Nového německého divadla Emil Pirchan (dříve spolupracovník expresionistického režiséra Leopolda Jessnera). Podle informací časopisu Der Tanz (17, 1944, č. 7, s. 24) působila v době druhé světové války v divadle v Grazu. Její další osudy jsou neznámé.
Literatura
Gremlicová, Dorota: Taneční umění na scénách Nového německého divadla v Praze/Die Tanzkunst am Neuen deutschen Theater Prag (1888–1938) (Praha, 2002).
 
Dorota Gremlicová
Datum poslední změny: 19.5.2005