Charakteristika: Perkusionista
Datum narození/zahájení aktivity:11.5.1964
Text
• Diskografie • Literatura •
Ondrůšek, Tomáš, perkusionista, narozen 11. 5. 1964, Ústí nad Labem.
Tomáš Ondrůšek se narodil v Čechách, ale od roku 1968 žil v Německu. Po základní škole byl přijat na humanitně-hudební gymnázium v Ensdorfu a později v Bambergu. Od 11 let se učil hře na trubku, stal se hráčem dechového orchestru a v 16 letech se začal věnovat hře na bicí nástroje v jazzových kapelách. Po maturitě byl přijat ke studiu na Hochschule für Musik v Norimberku, poté na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Stuttgartu, kde byl žákem Klause Tresselta. Byl členem Percussion Ensemble Stuttgart ve Studiu pro Novou hudbu, vedeném Erichem Karkoschkou, a později v souboru Studio Ensemble Yukiko Sugawara Hanse Petera Jahna. Během studia absolvoval řadu kurzů, např. interpretační kurzy komorní hudby ve Weikersheimu a Stuttgartu, kurzy africké hudby a rytmiky, marimbové semináře u Keiko Abe, Vibrafonový seminář u Davida Friedmana, skladatelsko-analytické kurzy u Milko Kelemena, interpretační semináře u Markuse Stockhausena (Dílo Karlheinze Stockhausena) a Paula Esswooda (interpretace staré hudby), improvizační kurz u Malcolma Goldsteina a specializovaný kurs hry na malý bubínek. Navštívil čtyři sympozia o bicích nástrojích a učil čtyři roky na hudební škole ve městě Calw v Baden-Württembergu. V roce 1990 se stal laureátem Studienstiftung des Deutschen Volkes. Pro stipendijní pobyt si zvolil Prahu a od té doby žije v Čechách.
Kromě sólových vystoupení po Evropě (Belgie, Rakousko, Polsko, Německo, Rusko, Švýcarsko a jinde) se účastní mezinárodních festivalů (Avantgarda Peterburg, Warszawska jesień, Pražské jaro, Bienale Peterburg, Nyyd Tallin, Audio Art Krakow, Oggimusica Lugano, Donauenschinger Musiktage, Zeitklänge Berlin a další), působí jako pedagog na mezinárodních kurzech soudobé hudby a zasedá v porotách mezinárodních interpretačních soutěží. V roce 1992 se stal zakladatelem mezinárodních kurzů pro perkusionisty a skladatele v Trstěnici. V minulosti spolupracoval s klavíristou a skladatelem Siegfriedem Weckenmannem, od roku 1996 byl jako perkusionista členem skupiny Agon a členem bubenické skupiny Rasin Akirfa. V Praze připravil českou premiéru Lachenmannovy sólové kompozice Interieur I a Xenakisovy Psapphy a byl prvním českým interpretem Xenakisových Rebonds, Stockhausenova Zyklus a Feldmanova King of Denmark.
Vedle této své mnohostranné činnosti se zabývá i stavbou nových nástrojů a od roku 2001 působí jako pedagog na Hudební fakultě AMU ve třídě bicích nástrojů. Spolupracoval na vydání dvou knih Jurije Vasiljeva, profesora Petrohradské divadelní akademie.
Diskografie
Diskografie (výběr)
Tomáš Ondrůšek – Percussion Solo (Verlag Urban, 1997);
AGON ORCHESTRA – Martin Smolka (Audio Ego, 1999);
Fen Yün Song – Horská Karavana (Black Point Music, 2001). Literatura
Medek, Ivo: Tomas Ondrusek – Solo for Percussion (News from Czech Music 5, 2000).
Havelková, Tereza: Jeden takt Tomáše Ondrůška (Harmonie 2001, č. 4, s. 30–31).
Tomáš Ondrůšek: K situaci bicích nástrojů – Multipercussion na HAMU (His Voice 1, 2002).
Smolka, Martin: Musico-Farmer. An Interview with Tomáš Ondrůšek (News from Czech Music 1, 2005, s. 2–11).
Smolka, Martin: Uměleckosedlák Tomáš Ondrůšek (His Voice 3, 2005, s. 4).
http://www.hisvoice.cz/his_voice/archiv_casopisu/2005/his_voice_3_2005/umelcosedlak_tomas_ondrusek
http://www.musica.cz/ondrusek/indexcz.html
http://www.czech-music.net/cm1-05.php
Tereza Berdychová – Jana Sobotková Text
Datum poslední změny: 16.7.2008