Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Briscein, Aleš

Tisk


Charakteristika: Tenorista

Datum narození/zahájení aktivity:25.1.1969
Text

Briscein, Aleš, tenorista, narozen 25. 1. 1969, Liberec.
 
Na pražské konzervatoři studoval hru na klarinet a ve třídě Miloslava Pospíšila operní zpěv. Ve studiích sólového zpěvu pokračoval na Západočeské univerzitě v Plzni a absolvoval také krátkodobé stáže a školení v zahraničí (Itálie, Německo). Od roku 1995 je sólistou Státní Opery Praha a od roku 1998 rovněž stálým hostem Národního divadla v Praze. Účinkuje na mnoha českých oblastních scénách a vystupuje sólově v rámci koncertů České filharmonie, Státní filharmonie Brno a Thuringens Staats Filharmonie.  
Nastudoval hlavní tenorové party v řadě operních inscenacích Státní opery Praha a Národního divadla v Praze. Na Pražském jaře (2002) zpíval ve světové premiéře hlavní tenorový part Jonathana v oratoriu Sylvie Bodorové Juda Makabejský a účinkoval ve světově prvním uvedení opery Oráč a smrt Emila Viklického (2002, Staats Oper Berlin). S Dvořákovou Svatou Ludmilou se účastnil festivalu v Edinburghu.  
Na českých operních scénách ztvárnil následující inscenace. Ve Státní opeře Praha: Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Tamino (1997), Cosi fan tutte – Ferrando (1998); Gioacchino Rossini: Turek v Itálii – Narciso (1997); Giuseppe Verdi: La TraviataAlfredo (2000); Antonio Vivaldi: Orlando furioso – Medoro (2001). V pražském Národním divadle: Bedřich Smetana: Čertova stěna – Jarek (2001). V Divadle Ústí nad Labem: Pjotr Iljič Čajkovskij: Eugen Oněgin – Lenskij (2002); Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Jeník (2002). Norimberk: Wolfgang Amadeus Mozart: Únos ze Serailu – Belmont (2003). Rakouské Reichenau: Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský – Almaviva (1998).
Spolupracoval také s rozhlasem a televizí. V Českém rozhlase nahrál Stabat Mater Josepha Haydna (1999), Requiem Karla Blažeje Kopřivy (2000) a Litaniae Lauretanae Václava Jana Kopřivy (2000), pro Českou televizi pak Polského Žida Karla Weise (2001), Turco in Italia Gioacchina Rossiniho (1997) a Judu Makabejského Sylvie Bodorové (2002).
Získal čestnou cenu za nejlepší mužský výkon v rámci festivalu Opera 2003 Praha za roli Lenského v Čajkovského opeře Eugen Oněgin.

Diskografie
Pavel Haas: Šarlatán (DECCA 1998);
Emil Viklický: Faidra (SOP Praha 2000);
Historické nahrávky (SOP 2000);
Karel Weis: Polský Žid (SOP Praha 2001). 
Literatura
Encyklopedie české opery (Paseka 1999).
 
Jakub V. Vlček
Datum poslední změny: 7.3.2006