Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Větrovec, Pavel

Tisk


Charakteristika: Klavírista, skladatel, aranžér a dirigent

Datum narození/zahájení aktivity:20.7.1949
Text
Literatura

Větrovec, Pavel, klavírista, skladatel, aranžér a dirigent, narozen 20. 7. 1949, Ústí nad Labem.
 
Hru na klavír studoval soukromě u Zdenko Kormundy (1957–65), harmonii, kontrapunkt, kompozici a hru na varhany rovněž soukromě u Karla Hrona (1965–68). Po Střední ekonomické škole (1964–68) studoval nejprve skladbu na v Praze na LŠU (tzv. Lidové konzervatoři) u Harryho Macourka (1975, studium nedokončil), pak od 1987 na pražské konzervatoři skladbu a aranžování u Vítězslava Hádla, dirigování u Miloše Formáčka (absolvoval 1994). Roku 1964 byl korepetitorem baletu ve Státním divadle v Ústí nad Labem, 1968 byl angažován v Kladivadle v Ústí nad  Labem, s nímž již předtím externě spolupracoval. V Kladivadle založil a vedl jazzové combo (Kladivadlo jazz). Po vojenské službě u Posádkové hudby v Litoměřicích (1968–70)  byl kapelníkem Velkého tanečního orchestru, s nímž hrál již za studií na Střední ekonomické škole, a hudebním metodikem Domu kultury v Ústí nad Labem (1970–71). 
 
V letech 1971–73 působil jako pianista, aranžér a skladatel orchestru Ferdinanda Havlíka v Divadle Semafor (aranžoval mj. hudbu k Suchého a Havlíkově Kytici – 1972). V období 1973–80 byl ve svobodném povolání a spolupracoval s mnoha orchestry, interprety i skladateli (mimo jiné Jazz Sanatorium Luďka Hulana, Horký dech Jany Koubkové, Mahagon, C + K Vocal, orchestr Václava Hybše atd.), založil a vedl  původní skupinu Katapult, spolupracoval s mnoha sólisty, skupinami a orchestry (mimo jiné s Vladimírem Mišíkem, Evou Pilarovou), s orchestry Karla Vlacha, Václava Zahradníka, s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu, s Orchestrem Gustava Broma; byl také kapelníkem doprovodné skupiny Evy Pilarové. Jako studiový hudebník a aranžér spolupracoval především s Karlem Svobodou (mimo jiné televizní seriály a filmy Včelka Mája, Návštěvníci), dále s Jiřím Maláskem, Ladislavem Štaidlem, Bohuslavem Ondráčkem atd. Interpretoval rovněž party sólového klavíru ve skladbách Varšavský koncert  Richarda Addinsella a Bugatti step Jaroslava Ježka (v pořadu Václava Holzknechta Tmavomodrý svět); na LP skupiny Linha Singers se podílel jako interpret varhanních partů. Po odchodu z angažmá v Semaforu (1973) komponoval mimo jiné písně k představení skupiny Josefa Dvořáka Má hlava je včelín (autor divadelního textu Pavel Fiala, 1975), řadu písní na texty Ondřeje Suchého a hudbu k pásmu poezie z veršů Andreje Vozněsenského Metropole světla a tmy (představení Divadla poezie Viola, 1975). Jako aranžér trvale spolupracoval s Orchestrem Václava Hybše, s nímž rovněž vystupoval jako sólový pianista, jako skladatel a aranžér se skupinou Discobolos. V letech 1980–82 působil jako hudební režisér postupně v Supraphonu, v Československém rozhlase a v Československé televizi. Od roku 1982 byl členem Orchestru Ladislava Štaidla, jehož vedoucím se stal v roce 1989 (pod názvem Karel Gott Band). Pro Gotta napsal mimo jiné písně Jeď, má to spád, Nenech mě za dveřmi stát, Rána hlavou do zdi; písně Našla jsem poklad, Pohádky, Byly jednou čtyři..., Zahrádka gorilí, Písnička o kamarádství a jiné vycházely v jednohlasém notovém znění  v časopise Sedmička Pionýrů (1972–75). Větrovec  je rovněž autorem několika orchestrálních skladeb. V roce 1995 se jako aranžér a dirigent podílel na přípravě muzikálu Karla Svobody a Zdeňka Borovce Dracula. Od roku 1989 je pedagogem pražské konzervatoře (obory populární skladba a aranžování).
 
Jako pianista je Větrovec vybaven velmi dobrou technikou, pro svou pohotovost a stylovou přizpůsobivost je vyhledávaným doprovázečem a studiovým hráčem. Jeho aranžmá se vyznačují barvitou zvukovostí a projevuje se v nich autorův smysl pro specifické možnosti jednotlivých nástrojů.
Literatura
Schmidtová, Lenka: Balet se usmívá (Průboj, 18. 1. 1966).
Černý, Jiří: Dubnová setkání Suchého, Nováka a Větrovce (Melodie 11, 1973, č. 12, s. 360).
Autor neuveden: Metropole světla a tmy (Práce 12. 12. 1975).
Autor neuveden: Pavel Větrovec, malý profil (Melodie 13, 1975, č. 2, s. 59).
Šifra a: Tmavomodrý svět plný slunce aneb Hybš hraje Ježka (Týdeník Televize, 17. 1. 1981).
Vrbovec, M.: Nový kapelník (Melodie 27, 1989, č. 9, s. 272–273).
Janiššová, Zuzana: Historie a současnost výuky populární hudby na konzervatoři  (diplomní práce na Pražské konzervatoři 2004).
 
Petar Zapletal
Text

Datum poslední změny: 27.3.2009