Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Kahovec, Karel

Tisk


Charakteristika: Rockový a country zpěvák, kytarista, skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:8.11.1946
Text

Kahovec Karel, rockový a countryový zpěvák, kytarista, skladatel, narozen 8. 11. 1946, Praha.
 
V letech 1961–63 navštěvoval střední odborné učiliště, ale už rok po vyučení přešel od truhlařiny na dráhu profesionálního hudebníka. Ve hře na klavír a kytaru byl samoukem, vzdělání mu však svými radami usnadnila starší sestra, zpěvačka a od 1964 členka divadla Semafor Vlasta Kahovcová. Po začátcích ve skupině Hell´s Devils strhl na sebe charismatický Kahovec pozornost jako zpěvák a doprovodný kytarista skupin Matadors (1965–66) a Flamengo (1996–69). S první debutoval na SP a EP Supraphonu (zpíval Bezlojovo Snad jednou ti dám, převzatý Farmer John a své Sing A Song Of Sixpence), s druhou se mu vydařilo několik dodnes vzpomínaných hitů z vlastní autorské dílny: Paní v černém, Svou lásku jsem rozdal, Poprava blond holky. S Flamengem současně absolvoval stylový přesun k rhythm´and´blues, který dokumentují snímky Get Off Of My Life Woman a Say It Loud na sampleru 2. čs. beat-festival 68. Všechny Kahovcovy nahrávky ze singlů Flamenga soustředila kompilace Paní v černém (Singly 1967–1972), kterou 2003 vydal Supraphon. Přestože anketa Klubu Olympik vynesla Kahovce do čela žebříčku nejlepších doprovodných kytaristů, R & B se nestalo parketou pro jeho romantický, v soulovém repertoáru křečovitě forzírovaný tenor. Také sklony k psaní melodicky výrazných a jednoduchých písní ho předurčovaly spíše pro pop a country, s nimiž se po rozchodu s Flamengem na jaře 1969 začal seznamovat ve skupině zpěváka Milana Drobného Jollies. Kahovec se v ní sešel s pianistou Jiřím Brabcem a 1971 ho následoval do Country Beatu, který Brabec zformoval pro svou pěveckou hvězdu Naďu Urbánkovou. S Country Beatem poznal Kahovec atmosféru velkých festivalů country hudby v londýnské aréně Wembley a americkém Nashvillu a nazpíval s ním na patnáct nahrávek, ovšem jednoznačně uspěl pouze s písní Modřínů háj.
 
Po odchodu od Brabce v roce 1979 a několika méně významných angažmá (Saze, Profil, zájezdy s Karlem Šípem a Jaroslavem Uhlířem) se 1984 opět spojil s Milanem Drobným ve skupině Nova a v letech 1986–69 byl kytaristou a doprovodným zpěvákem skupiny Golem, kde se několikrát uplatnil v duetu s Petrou Janů. V 90. letech, kdy si ke zpívání přibral rovněž provozování taxislužby, využil Kahovec nabídky svého bývalého kolegy z Flamenga Petra Nováka a stal se druhým sólistou obnovené skupiny George & Beatovens. Tři duety, které spolu nazpívali, zařadil Karel Kahovec na své album, které se podle jedné z nich nazývá Rub a líc. Po Novákově smrti pokračuje v činnosti se skupinou George & Beatovens a na koncertních produkcích připomíná některé písně z přítelova odkazu.
Diskografie
Háj modřínů (Presston 1993);
Rub a líc (G & B Music 1997);
To nejlepší z let 1965–2000 (G & B Music 2001);
Paní v černém (Singly 1967–1972) (kompilace s Flamengem a jeho sólisty, Supraphon 2003).
Literatura
I. Lexika
EJ (heslo Vojtěch Lindaur).
 
II. Ostatní
Knechtl, Karel: Flamengo naposled s Karlem Kahovcem (Aktuality Melodie 1969, č. 7, s. 3).
Horáček, František: Správce utajených hitů (Melodie 11, 1973, č. 6, s. 175).
Tůma, Jaromír: Konec pohodlných let (Melodie 19, 1981, č. 4, s. 109).
Babka, Michal: Nechtěl jsem muziku ani vidět (Melodie 1996, č. 11, s. 14).
Jakoubek, Jakub: Nic jiného než bigbít neumím (Melodie 1997, č. 4, s. 44).

www.karelkahovec.cz
 
Jaromír Tůma
Datum poslední změny: 12.11.2003